צ'אט תמיכה
569

מפתח אפס/אביגיל לנדא-סקירה

לעמוד הבא

כשאשמה כבדה תגיע ולא תוותר
תמרה לא תוכל לברוח יותר.
לפחות לא מעצמה.

במרכז הסיפור תמרה.

לעמוד הבא

חיה בין טרגדיית ילדות ויתמות מהירה.
לאחריות ופיקחות של מבוגרת.
נעה בין טיפול בילדות הפנימיה
לדילוג על פחדים ושברים
ולא מעזה לקרוא להם בשם.
אבל כשאשמה כבדה תגיע ולא תוותר
תמרה לא תוכל לברוח יותר.
לפחות לא מעצמה.

מבעד לשברים נכיר את

לעמוד הבא

בטי רייגן,
אדריכלית מוכשרת מושא לקנאה.
נתאכזב יחד מצביעות חברית,
נברח איתה לקצה העולם
כדי לגלות עולם טהור יותר.
ונתרגש מ- פרומא,
נשמה חדשה.
מיוחדת.
יחד עם אמא אורדנטליך,
שולמית אחת עקשנית.
תוקתוק מיוחד במיוחד
ואפילו סימה.
נשמח בסוף -
כי תמרה אכן
הצליחה לומר - הן.

אהבתי

לעמוד הבא

את דמותה של תמרה
שבקלות הייתה יכולה להיות
עוד דמות "חינוכית",
אבל יוצאת כל כך חיה,
עם סתירות, טעויות ורגעים
שבא לך לחבק אותה.
אם כי לפעמים לא באמת הבנתי
מה מפריע לה פשוט - להתחתן.
(זו נקודה שבאמת נבלעה יחסית
ולדעתי הייתה צריכה הרחבה)

מילה על הכתיבה-

לעמוד הבא

הכתיבה עדינה,
ללא יומרות או משחקי מילים.
כי לפעמים יש כח דווקא
בכתיבה פשוטה ובגובה עניים.
וכאן זה היה מצויין.
ושירת את הסיפור באופן מעולה.

מילה על הכריכה-

לעמוד הבא

היא בדיוק מהסוג שמצליח לספר
עוד לפני שפותחים את הדף הראשון.
נעליים רטובות, בקבוק זכוכית,
קאפ־קייק צבעוני כמעט לא שייך .
על רקע לילי כהה,
עם אזכור לשריפה ואש מאחור.
השילוב הזה -
תמים ומאיים, ילדותי וקטסטרופלי -
יוצר הרגשה של דיסוננס,
שהיא גם הלב של הספר עצמו:
מתיקות מול שבר, חלום מול מציאות קשה

כמה דברים שפחות עבדו לי:

לעמוד הבא

ארך לספר מעט זמן להתניע,
אבל ברגע שהבנתי מה קורה בו, הוא זרם טוב.
וכן, היו מקומות שהרגשתי שהעלילה מתארכת,
ושאפשר היה לקצר חלק מהמעברים.
ולדעתי לא כל קו עלילתי קיבל סגירה מלאה,
והיו דמויות שנותרו תלויות באוויר.

אבל בשורה התחתונה -

זהו ספר שנכנס ללב.
הוא מספר סיפור של כאב ויתמות,
של אחיזה ושל שחרור,
והצליח להשאיר אותי
עם מחשבות הרבה אחרי הקריאה

ממליצה!

415 עמ' כריכה רכה, 70 ש''ח
הוצאת 'יפה נוף' מבוגרים


קראת את הספר? יש לך מה להוסיף?
נשמח לקרא אותך בתגובות:)

קוראות
קוראות
תרבות ופנאי
אז מה את אומרת?
863

האומנת מבלאומן שטראסה/פוריה פיגה-סקירה

לעמוד הבא

כולם כינו אותה
יתומה ואסופית.
בת בלי בית ושם.
אבל היא רצתה יותר.

הרבה הרבה יותר.

פרנקפורט - גרמניה 1876
בצל היפרדות הקהילות שיזם הרב הירש
נאלצת שרה לאואר בת ה-16
לעזוב את בית היתומים שהיווה לה בית
למשך שש שנים טובות ויפות.
ואם תשאלו אותה - זה נורא!
היא נשלחת כאומנת לבית משפחת שטראוס.
ממשפחות האליטה האורתודוקסית בפרנקפורט.
והסיפור רק מתחיל...

העניינים מסתבכים, ולא כי היא ביקשה.
והיא, היא רק מנסה להציל את מה שעוד אפשר.
לכודה בין אינטרסנטיים שהיא חייבת לנצח,
לטובים שהיא רק רוצה שיבינו,
מתזזת בין פקידה אטומה
ובירוקרטיות מלאות כללים,
למארחת עם יותר מדי כוונות טובות,
כמעט מפסידה בגלל זוג ג'ינג'ים
שובבים שיכול להפיל הכול.
בחיפוש אחר אמת ושורשים,
תתמודד מול דילמות מוסריות
ואחריות יהודית אמיצה.
תדבק באמת נצחית
ללא עידון אריסטוקרטי מפתה.
תגדל.
תבחר בה.

תוך כדי קריאה הרגשתי
מעין דה ז'וו לספרי הרב ליהמן.
וזה היה מחבק. נעים ונוסטלגי.
הרגיש קצת כמו לחזור לספרי ילדות אהובים.
האווירה, הועברה בצורה מוחשית ובאותנטיות מיוחדת.
אמנם מעט צרם לי השינוי המהיר שחל ברוזי,
אופי, ומעשים כאלו הם לא דבר
שמשתנה ברגע של הלם גדול.
ועוד יותר -
שהיא בעצם לא שילמה על מעשיה מאום.
ועוד קיבלה שידוך כיאה לבת משפחת שטראוס...
אבל, אולי היא כך כאנטיתזה מוחלטת לשרה? אולי.

כן, העלילה הייתה יחסית צפויה,
ולא הופתעתי מהסוף. (הטוב, אלא מה:)
ושלא תטעו, אין כמו סופים טובים. אה?!
אבל למי אכפת מכל זה כשהכתיבה הסוחפת,
הרגשות, הדילמות ואפיון הדמויות -
כל אלו, לא נתנו לי לעזוב את הספר.
כך יצא שהתחלתי לקרוא אותו
לאחר סעודת ליל שבת וסיימתי לפנות בוקר...
ואם כבר כתיבה -
לא ניכר בכלל שמדובר בספר ביכורים.
הכתיבה ברמה גבוהה עם עושר לשוני מיוחד.
הטקסט זורם בקלילות
ומשאיר אותך בתוך עולם הספר בלי מאמץ.
מה שגורם כמובן לקריאה נעימה וממכרת -
כל עמוד מזמין את העמוד הבא.

מילה על הכריכה-
מודה - יש לי חולשה לכריכות טיפוגרפיות.
כאלה שלא מתביישות לתת לאותיות לתפוס את הבמה,
בכריכה כאן זה עובד מצוין:
הפונט הגדול, השבור בחלקו.
הצבעוניות המשתנה בין גוון לילה לגוון שקיעה,
ושילוב הרקע האירופאי העתיק -
מרכיבים יחד אווירה שהיא גם מסתורית וגם אלגנטית.
זו לא סתם כריכה יפה, אלא כריכה המתאימה לאופי הספר.

הספר נכתב במקור לנוער (זרקור)
אם כי נהנתי ממנו כמו שהרבה זמן לא נהנתי מספר.
ולסיום-
אם את רוצה להתרגש, לייקר,
לצאת טובה יותר.
הספר הזה עבורך.
ממליצה מאד! מאד!
462 עמ' כריכה רכה - מבוגרים
הוצאת אור החיים
פרויקט הקריסטלים תשפ"ה
64 ש''ח

וכמובן-
יש עליו קופון בלעדי לקהילת 'קוראות'
10% בחנויות "אור החיים" בלבד
באמירת קוד קופון למוכר: 16331
בתוקף עד סוכות תשפ"ו תקף לכל ספרי הקריסטלים.
(הוספתי לכן תמונה של כל ששת הקריסטלים -לנוחותכן)

קוראות
קוראות
תרבות ופנאי

וואו, קראתי אותו בחג מכריכה לכריכה, הוא באמת פשוט חתיכת תענוג. ספר מושך החל מהשם היפה שלו, ועד המילה האחרונה. אחד הטובים ביותר ביותר.

2 שאלות
1588

איך מלמדים ילדים לקרא באמת? ומתנה ממני:)

לעמוד הבא

בפוסט הקודם דיברנו על קריאה ביקורתית - לא חשדנית, ערנית.
כזו שיודעת לשאול:
מה באמת כתוב פה?
מה אני לוקחת איתי, ומה אני בוחרת להשאיר על הדף.
לכן, הכי צפוי היה, שאחריו תגיע השאלה הבאה:

איך מעבירים את זה הלאה?

לעמוד הבא

איך גורמים לילדים, לא רק לקרוא -
אלא לחשוב על מה שהם קוראים?
(ובלי לחנוק להם את ההנאה מעצם הקריאה)
מכיוון שאני לא מתיימרת לדעת יותר,
אך הנושא הזה בהחלט מעסיק אותי לאחרונה.
(כן, אני מאד רוצה להעביר את המתנה הזו גם לילדיי:)
ניסיתי לחפש ולשאול, בשבילכן ובעיקר בשבילי.
וכמובן אספתי לנו כמה טיפים קטנים, יומיומיים,
כאלו שלא עושים סצנה גדולה.
אבל שותלים זרעים של חשיבה עצמאית:

תשאלי, אל תסבירי.

לעמוד הבא

"מה חשבת על הסוף?"
"היית עושה את אותו דבר במקומה?"
ילדים לא צריכים נאום.
הם צריכים מישהו שישאל אותם
שאלה אמיתית - ויחכה לתשובה.

תני כבוד למה שלא נאמר.
"מי לא הופיע בכלל בסיפור הזה?"
"מה נשאר פתוח?"
לא כל ספר צריך לספר הכל.
אבל אם לומדים להבחין -
לומדים גם לחפש בין השורות.

זה בסדר לא להסכים.

לעמוד הבא

גם אם הם אהבו ספר שאת פחות -
הדיון לא חייב להיות מאבק.
תשאלי. תקשיבי. תציעי עוד זווית.
(ואולי גם הם יפתיעו אותך בפרשנות משלהם:)


שיח פתוח - בלי להפוך כל קריאה למבחן הבנה.
לפעמים שאלה קטנה במטבח:
"מה קראת היום?"
"משהו מעניין קרה לדמות?"
יכולה לפתח שיחה שעוקפת
את כל השיטות הפדגוגיות בעולם.

תשתפי גם את הקריאה שלך.

לעמוד הבא

"אני בדיוק באמצע ספר
ואני לא יודעת אם הוא מוצא חן בעיניי
או סתם כתוב נורא טוב..."
הם ילמדו ממך שספר הוא לא רק
'מעניין או לא'-
אלא גם חומר למחשבה.
ובקיצור?
כמו כל דבר טוב -
זה מתחיל בשיחה.
שיחה אמיתית, פתוחה,
בלי מוסכמות מראש,
שמאפשרת לילדים לחשוב, להעמיק,
להבין שהמילה הכתובה
היא משמעותית ושווה מחשבה.
ואתן?
איך אתן יוצרות שיח על ספרים בבית?

מתנה ממני:)

ואחרי שהבנו שלקרוא עם ילדים,
זו לא רק משימה... זו הזדמנות.
להקשיב למה שנאמר - ומה שלא.
לשאול שאלות, לחשוב בקול,
לגלות שהם רואים דברים אחרים.

אני רוצה לתת לכן מתנה❤️
ערכת כרטיסיות למשחק עם הילדים,
כדי להפוך קריאה לשיחה,
ושיחה - למשהו שנשאר גם אחרי שהספר נסגר.
מוזמנות להוריד, להדפיס, לשחק, לחשוב -
ולהמשיך את השיח גם בבית.
(וכמובן - אשמח לשמוע איך היה :)

קוראות
קוראות
תרבות ופנאי

תודה רבה. הדפסתי, מתכננת לשחק עם הגדולים שלי בהזדמנות הראשונה.

3355

קריאה ביקורתית, מה זה בכלל?

לעמוד הבא

קריאה היא משהו טוב.
כך חינכו אותי וכך אני מאמינה.
ומאז, אני קוראת. הרבה.
אבל ככל שאני גדלה - קורה משהו נוסף .

אני לומדת-

לעמוד הבא

אני לומדת שגם בתוך ספרים "טובים",
גדושים במילים יפות,
יכולים להסתתר תכנים שלא מתאימים לי.
הם מספרים סיפור אחד, אבל מעבירים מסר אחר.
ולפעמים מקדשים רעיונות שבמציאות רגילה
הייתי מרחיקה ממני.


זה הרגע שבו שריר הקריאה הביקורתית
נכנס לפעולה.
בלי לבטל.
בלי לפסול.
אבל גם בלי לקבל כל דבר כמובן מאליו.
קריאה ביקורתית, היא לא קריאה חשדנית.
היא קריאה ערנית.

קריאה ערנית היא-

לעמוד הבא

קריאה שיודעת לזהות ריגוש במחיר של עומק וערכים .
יודעת להבחין באידיאולוגיה ארוזה במסווה של עלילה.
ויחסים רעילים המוצגים כאהבה גדולה.
זה לא עושה אותי לקוראת "קשה"
זה רק אומר שאני בוחרת.
בוחרת מה להכניס ללב, ומה להניח בצד.
מזהה מה מרגש אותי כי הוא אמיתי,
ומה מרגש אותי כי הוא מתוכנת לגעת לי בלב.
והיכולת הזו - היא לא רק בשבילי.
היא משהו שאני רוצה להנחיל גם לילדים שלי.
ללמד אותם לא לפחד מספרים בעייתים .
לתת להם את הכלים לזהות אותם תוך כדי,
ולהבין שמותר לעצור. לחשוב. לא להסכים.
להבין שמותר לאהוב סיפור -
אבל גם לראות את המורכבות שבו.
הם לא צריכים לקרוא כדי "להיות ילדים טובים"
הם צריכים לקרוא כדי להיות קוראים חושבים.

מזדהה?

כי בסופו של דבר - ספרים הם לא רק סיפור.
הם גם שיחה.
ושיחה טובה - מחייבת הקשבה, ומענה.

אז אני עונה.
בשאלות, בספקות, במבט נוסף.
ולפעמים גם באמירה פשוטה:
זה היה יפה, אבל לא בשבילי.

מזדהה?
יש לך מה לומר ולהוסיף בנושא.
יותר ממוזמנת לכתוב לי:)

קוראות
קוראות
תרבות ופנאי

צודקת. אבל אותי מעניין איך את עושה את זה בפועל? איך מלמדים ילדים לקרא בצורה כזו?

2948

על ספרים שנשארים גם אחרי...

לעמוד הבא

כבר שנים אני קוראת.
ולכאורה זה פשוט:
פותחת ספר. נכנסת לעולם אחר, נפרדת ממנו בסוף השורה האחרונה.
אבל אם נודה על האמת, לא כל ספר מסתיים בסיום הקריאה.
יש ספרים שנסגרים ואני מרגישה הקלה של סיום.

ויש ספרים

לעמוד הבא

ויש ספרים שנשארים איתי בלב, במחשבה.
מסתובבים והולכים איתי עוד, ועוד קצת, ואז עוד.
כי אמנם סגרתי כריכה אבל משהו בי נפתח בזכותם.
לפני כמה שנים קראתי ספר.
לא היה בו סיפור דרמטי במיוחד, אפילו לא עלילה כבירה.
אבל הייתה בו אמת. אמת שקטה.
היא מצאה בתוכי מקום.
מאז אני מוצאת את עצמי חוזרת אליו ללקט עוד כמה פיסות של יופי אמיתי.
ואם תשאלנה אותי מה אני זוכרת מהספר-
זאת לא תהיה העלילה.
זו תהיה ההרגשה.
הצורה שבה הספר גרם לי לחשוב שונה, להסתכל אחרת,
לפעמים גם לחזור בי ממשהו שחשבתי שאני בטוחה בו.
וככה, דווקא הספרים השקטים, הקטנים,
אלו שאף אחד לא מדבר עליהם יותר מידי.
הם אלה שנשארים ומלווים עמוק מבפנים.

מהו הספר שנשאר איתך?

אז לכבוד הפוסט הראשון שלי כאן -
אני לא רוצה להמליץ
(יהיו המלצות, מבטיחה😊 אבל לא היום)
רק לשאול:
מהו הספר שנשאר איתך?
זה שנגע, וגרם לך לחזור אליו שוב.

אשמח לקרא אתכן
ואולי ניצור יחד רשימה של ספרים שלא נגמרים אף פעם.

קוראות
קוראות
תרבות ופנאי

הספרים של יעל רועי. בדגש על "שוב".

10 שאלות
2712

מהו בעצם אולפן הקלטות?

לעמוד הבא

רוב האנשים מדמיינים אולפן כחלל קסום, מלא בכפתורים… וזה נכון, אבל בפשטות – אולפן הוא חדר המותאם כך שהקול יישמע נקי ואמיתי: ללא רעשי רקע, ללא קירות שמחזירים הד, וללא תחושת "חדר מדרגות"

לא חייבים אולפן נוצץ

לעמוד הבא

גם בבית אפשר להגיע להקלטה יפה, אם מקפידים על כמה טריקים קטנים:
*לסגור חלונות ודלתות.
*לעמוד ליד וילון עבה או מול ארון בגדים פתוח – הבגדים סופגים את ההד.
*לפרוס שטיח או שמיכת פוך מתחת, כיוון שהרצפה משקפת את הקול בעוצמה.

מהו בעצם הד? 

לעמוד הבא

זה קורה כשאנו שרים, והקול חוזר אלינו מהקירות והתקרה… כאילו מישהו עונה לנו בחזרה

מכירה את זה שכשהסלון ריק מרהיטים נשמע בו הד חזק?

ואז ברגע שממלאים אותו בשולחן, כיסאות ווילונות – ההד כמעט נעלם.

אותו עיקרון בדיוק פועל גם בהקלטה.

ביומיום, האפקט המהדהד של חדר המדרגות אולי נשמע מעניין, אבל הרבה פחות מוצלח בהקלטה – שבה רוצים לשמוע את הקול עצמו, נקי וצלול ולא את החדר.

לסיום

לעמוד הבא

בפעם הבאה שתקליטי שירה בנגן שלך או אפילו הודעה קולית בטלפון, נסי את הטריקים הללו – ותוכלי לשמוע את ההבדל

כי בסופו של דבר, הקסם של אולפן אמיתי הוא להציב את הקול שלך במרכז – נקי, צלול, ללא הסחות. וזה משהו שכל אחת יכולה להתחיל לחוות כבר מהסלון שלה

ובנימה אישית~

אספר לך סוד מהעולם שלי כזמרת… בשנים הראשונות הקלטתי שירים בחדר השינה! היו מזרנים עבים ווילונות שספגו היטב את ההד... אף אחת לא יכלה לנחש היכן זה הוקלט...

טוב, זה היה לפני שנים...

באחד הפוסטים הבאים אספר לכן על חללים וחדרים מגוונים בהם הקלטתי, חללים שהקשר בינם לבין אולפן הקלטות מקרי לחלוטין😊

אתן לכן גם הצצה לאולפן שלי כיום, אולפן גדול מרווח ונעים, במרכז בני ברק,
מלא השראה וקסם שגורם לך לרצות רק לשיר ולשיר ולשיר...

בלומי קליין
בלומי קליין
תרבות ופנאי

יהודית טולידאנו ושוב דש ושנה טובה

2 שאלות

התראות

טוען התראות...